Så här jobbar vi med vår läsläxa:
Jag läser texten från B- boken högt för barnen och de följer med i texten. Sen turas barnen om att läsa texten från A-boken högt för kompisarna( texterna har vi på kanonen).
När detta är gjort gör jag fyra spalter(se bilden).
Nu kan vi börja diskutera texten.
I första spalten ska barnen fundera över vad som var bra med texten.
I andra spalten ska de fundera över något som inte är bra.
I den tredje spalten med frågeapan funderar vi över om det var något som var konstigt med texten? Här kommer det många på ytan-, under ytan- och på djupet-frågor.
I den fjärde spalten med en pusselbit skulle vi leta efter mönster i texten. Det finns alltid mönster som kommer tillbaka flera gånger.
Sist så gör vi en sammanfattning av texten( för att underlätta för barnen när de sedan ska skriva en sammanfattning hemma).
Våra läsfixare heter spågumman Julia hon förutspår, Fröken detektiv hon reder ut oklarheter, Frågeapan han ställer frågor och sist så har vi Cowboy Jim han sammanfattar, fångar in det som är viktigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar